دیدبان
یک سیاستمدار آلمانی:

اسنودن مستحق دریافت جایزه صلح نوبل است/ حمایت از افشاگر آمریکایی وظیفه ماست

اسنودن مستحق دریافت جایزه صلح نوبل است/ حمایت از افشاگر آمریکایی وظیفه ماست
دیدبان"مالتا اشپیتز"، یکی از اعضای هیئت مدیره حزب "اتحاد نود-سبز" پارلمان فدرال آلمان (بوندس تاگ) در مقاله ای که در نشریه "دی سایت" به چاپ رسیده است خاطر نشان کرد که آژانس امنیت ملی آمریکا حقوق انسانی میلیون ها نفر را در سایه جاسوسی های خود ندیده گرفته است. کارکنان این سازمان از روسای دولتهای به اصطلاح دوست خود جاسوسی کرده اند. از سفارتخانه ها و پارلمان ها جاسوسی شده است. ما از همه این اطلاعات آگاهی پیدا کردیم چرا که ادوارد اسنودن شجاعانه تصمیم گرفت که افشاگر این اطلاعات باشد و اسناد مخفی جاسوسی ها را در اختیار مطبوعات قرار دهد.
وی در ادامه خاطر نشان کرد که دولتهای دموکراتیک ما حالا وظیفه اخلاقی و سیاسی دارند که نه تنها اطلاعات اسنودن را مورد ارزیابی قرار دهند، بلکه به این اوضاع اسف بار پایان دهند تا دموکراسی تقویت شده و شرایط دنیا بار دیگر بهتر شود.
این سیاستمدار آلمانی در ادامه نوشت ما نه تنها وظیفه داریم از اسنودن تشکر کنیم، بلکه برای حمایت از وی نیز مسئول هستیم. اسنودن برای این افشاگری ها هزینه بالایی را پرداخت کرده است. وی زندگی سابق خود را کنار گذاشته و یک مجازات قانونی طولانی مدت در انتظار وی در آمریکا است.
در ادامه آمده است: حمایت از اسنودن نه یه اقدام ضد آمریکایی است و نه تغییر دادن قوانین رایج. به اعتقاد من وی مستحق هیچ مجازاتی نبوده بلکه استحقاق دریافت جایزه صلح نوبل را دارد.
این سیاستمدار آلمانی در ادامه نوشت: صدر عظم آلمان در شرایط بد و ناخوشایندی قرار گرفته است. حدود ده روز پیش مشخص شد که آژانس امنیت ملی آمریکا تلفن شخصی وی را شنود می کرده است. به این ترتیب مرکل خود یک دلیل زنده برای این مسئله است که این سازمان جاسوسی تا چه اندازه خارج از هر محدودیت و بی شرمانه و بی محابا کار می کند.
وی در ادامه این مطلب خواستار دفاع قاطعانه صدر اعظم آلمان از زندگی و اطلاعات خصوصی شهروندان در برابر جاسوسی های دولتی شد و گفت: مرکل باید از این فرصت هیاهو و هیجانات ایجاد شده درباره جاسوسی های گسترده آمریکا برای در پیش گرفتن تغییرات استفاده کند. دموکراسی غربی باید مسئله جاسوسی های متقابل خود را حل کند. تحریف هایی که در مسیر به اصطلاح مبارزه با تروریسم شکل گرفته است باید خاتمه پیدا کند. سازمان های امنیتی باید در نقض حقوق بشر مهار شوند.
تنها این گونه اقدامات است که می تواند دموکراسی غربی را از بحران اعتماد و مشروعیت برهاند و ارزش آزادی را بار دیگر در نقطه میانی قرار دهد. مرکل باید برای این منظور یک ائتلاف تشکیل داده وآن را هدایت کند.
باید یک قرارداد جدی ضد جاسوسی منعقد شده و قراردادهای سابق در زمینه تبادل اطلاعات بانکی و هوایی با آمریکا از نو مورد مذاکره قرار گیرد. بخصوص سازمان های امنیتی باید از نو ایجاد شده و قدرت آن ها توسط قانونگذاران محدود شود. پارلمان ها نیازمند امکان کنترل گسترده بر اقدامات جاسوسی هستند. در ضمن قوانینی باید ایجاد شود که از افشاگرها حمایت به عمل آید.
در ادامه این مطلب آمده است: مرکل می تواند اولین سیگنال روشن در این راستا را بفرستد و یک اقامت امن را برای اسنودن در آلمان فراهم کند. چنین اقدامی یک سیگنال قدرتمند بین المللی راایجاد می کند مبنی بر اینکه آلمان در برابر جاسوسی ها ضعیف عمل نمی کند.
وی در بخش دیگری از این مطلب خاطر نشان کرد که مرکل باید تلفنی به اوباما اعلام کند که دموکراسی ما در معرض خطر است و ستونهای دولت مشروع ما به لرزه افتاده است. وی باید یک شفاف سازی هر چه سریعتر درباره جاسوسی های آمریکا را درخواست کند.
اشپیتز افزود: مرکل باید این مسئله را آشکار کند که بحث های بین المللی برای این منظور باید انجام گیرد. مسئله حقوق بشر در سطح جهانی مطرح است و مسئله لزوم پایان جاسوسی ها از همه جوامع دنیا. مرکل امروز این فرصت منحصر به فرد نصیبش شده و من امیدوارم که از آن استفاده کند.
 
 
منبع: تسینم

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن